روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

با مدیریت حسین دانش آموز - روانشناس بالینی

اسلام همواره انسان را به امید و خوش بین بودن به نظام زندگی دعوت کرده و آینده خوشی را برای انسان ها ترسیم نموده است . به عکس یأس و ناامیدی را بسیار قبیح و زشت شمرده است ، تا آنجا که یأس و نومیدی از رحمت الهی را دومین گناه کبیره قلمداد می کند.

چون سبب یأس از پروردگار عالم اعتقاد نداشتن به قدرت و کرم ورحمت بی پایان اوست در قرآن مجید آن را از صفات کفار قرار داده و می فرماید : نا امید از رحمت الهی نمی شود مگر کسی که کافر است ( سوره یوسف ، آیه 87) [1] .

     پس از شرک هیچ گناهی بزرگتر از یأس نیست ، زیرا گناهی که از شخص سر می زند تا وقتی که مأیوس نباشد ، ممکن است درصدد توبه برآمده وآمرزیده شود، ولی شخص مأیوس آمرزیده نمی شود زیرا امیدی به مغفرت و آمرزش خدا ندارد تا توبه کند .ازاین گذشته یأس سبب جرأت بر جمیع گناهان می شود. زیرا فرد می گوید من که معذب خواهم بود پس چرا خودم را از لذت دنیا محروم نمایم ؟ اسلام توصیه می کند که همواره امیدوار شوید و با امید به رحمت خداوند بمیرید. آیا انسان عاقل نا امید می شود؟ باید گفت که بیمار روانی و اخلاقی روی به نومیدی می آورد زیرا نومیدی ضعف را تولید می کند و ضعف نومیدی  مضاعف را، و این سلسله و دور باطل انسان را به مرکز گرداب نابودی هدایت می کند. هم چنین فطرت هر کسی بر امید استوار است و تا شخص پا بر فطرت اولیه نگذارد و چشم دلش مکدر نگردد از خدای خود مأیوس نخواهد گردید و تا نور ایمان در دلش روشن باشد به طور کلی از مبدأ خود قطع امید نمی کند (دستغیب، 1380) .

     در شرع مقدس اسلام ،ازحالت ناامیدی مزمت و نکوهش بسیاری شده، به طوری که در بعضی روایات، ناامیدی از رحمت خدا از گناهان کبیره شمرده شده است. نا امیدی از اجابت اگر قبل از دعا باشد، منشاء آن تأخیر اجابت خواهد بود و مانع از ادامه دعا می گردد، ولی قطع امید از مردم و نا امیدی از غیر، جد وجهد انسان را در دعا کردن افزایش می دهد و باعث می شود که شخص دعا کننده با التفات و توجه بیشتری حوایج دنیوی و اخروی خویش را از خدا بخواهد؛در واقع، قطع امید از دیگران، امیدواری به خدای متعال را در انسان تقویت می کند، و هر اندازه امیدواری به غیر خدا در او ضعیف وسست گردد، امیدواری به خدا دردل او قوی تر خواهد شد (عرب نوکندی،1382).

    در اسلام نه تنها به سبب شناسی، علامت شناسی وآسیب شناسی گناه کبیره یأس به طور وسیعی پرداخته شده، بلکه پا فراتر نهاده وتا بدان حد که وقتی حمید قطبه  60 نفر ازسادات را به فرمان هارون الرشید گردن می زند وخبرش نزد امام هشتم (ع) می رسد، امام می فرماید : که  نا امید نباشد و توبه کند. بهترین درمان ها را نیز اسلام برای نا امیدی فراهم ساخته است. می- دانیم که برای دستیابی به آرامش و امنیت درونی ضروری است که فرد احساس نماید همواره کسی را دارد که بتواند در موقع لزوم و با اطمینان خاطر بدون ترس از طرد شدن از او کمک طلبیده ، و مورد حمایتش قرار گیرد. این اطمینان سبب امنیت و اعتماد به نفس می شود و افرادی که فاقد چنین منبع مورد اطمینانی باشند احساس نا امنی می کنند (اسلامی نسب،1373). 



[1] . اِنّهُ لا یَایَسُ مِن رُوحِ اللهِ اِلّا القَومُ الکَافروُنَ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی