روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

با مدیریت حسین دانش آموز - روانشناس بالینی

از جمله آثار جهانی خلاء وجودی، اعتیاد، پرخاشگری و افسردگی است. عجیب نیست که کسانی که در چنگ خلاء وجودی گرفتار می شوند مشتاق اند که ، اگر معنی ها را نتوان به دست آورد، خودشان را دست کم با احساسات مربوط به معنی داری ارضا کنند، مثل آن احساس هایی که در حالت از خود بی خود شدگی حاصل از ال.اس.دی در درسترس اند.

در چنین حالتی دنیا ناگهان معنی داری بیکرانی به خود می گیرد. ولی معلوم  می شود که این راه میان بر، عاقبت به پایان مرگباری ختم می شود. من فکر می کنم که معتادان به ال.اس.دی که خودشان را به احساسات صرف مربوط به معنی محدود می کنند، ممکن است از کنار معنی های حقیقی که برای آن اندوخته شده است رد شوند؛ معنی هایی که باید آنها را در جهان تحقق بخشد و نه در درون روان های خودشان.

     پادلفورد[1] نیز در پژوهش خود نشان داد که هدفمندی در زندگی به طور معنی داری با درآمیختگی با مواد مخدر برای دانشجویان رابطه دارد و فرضیه خلاء وجودی  را تایید می کند.

     فرانکل به پژوهشی اشاره می کند که ربطی وثیق حیات بی معنایی و رفتارهایی چون بزهکاری و مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارهای منفی که در تلویزیون - سینما و حتی موسیقی غرب به نمایش در می آید ، تشنگان معنا را متقاعد کند که زندگی آنها فقط با تقلید آدمک وار ازقهرمان هایشان بهبود می یابد.

     پژوهش های انجام شده در مورد علل رواج اعتیاد به مواد مخدر با جست و جوی تجربه معنادار و کاهش فعالیت هدف دار همبستگی نشان می دهد ، بر طبق این پژوهش ها ، دغدغه معنای زندگی نزد مصرف کنندگان ماری جوانا به مراتب شدیدتر از دیگران است . در محدوده ای دیگر یعنی اعتیاد به الکل نیز یافته های مشابهی به چشم می خورد به طوری که از هر 20 نفر الکلی ، 18 نفر زندگی را بی معنا و بی هدف می بینند.

     فرانکل بر این باور است که اگر دردهای این دوران فائق آمدنی باشند ، باید آنها را به درستی درک کرد ، یعنی آنها را به عنوان معلول ناکامی وجودی دید و اگر قرار است سرخوردگی ها و ناکامی های انسان درک شود باید انگیزش های او را فهمید و به ویژه انسانی ترین انگیزش انسان که جست و جوی معنا است . با این حال چنین چیزی در صورتی امکان پذیر می شود که روان درمانی خود را از تقلیل گرایی جدا سازد هر آنچه غیر از انسانی ساختن روان درمانی باشد به تشدید مثلث روان نژندی قومی می انجامد . ما باید مفهوم اساسی معنا و منظور زندگی خویشتن را بیابیم ، زیرا در غیر اینصورت محکوم به بیمار روانی خواهیم بود(فرانکل،1393).



[1] Betty Lou Padelford

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی